יום שבת, 12 בפברואר 2011

עג'מי - הסרט

גועל נפש של סרט.
הסרט, משנת 2009 מאת ירון שני וסכנדר קובטי.
זו השורה הראשונה והתחתונה של חוות דעתי הצנועה בעניין.
ועכשיו לפירוט.
העובדה שהבמאים בסרט ליהקו לסרט אנשים ולא שחקנים לא ממש מרשימה אותי.
לא זיהיתי שם אף כוכב בסדר גודל הוליוודי.
המשחק שם לא היה משהו מדהים.

העלילה.
קו העלילה העיקרי מתאר את סיפורו של עומר, צעיר יפואי מוסלמי שמשפחתו מתמודדת עם איום ברצח מצד משפחת פשע בדואית על רקע נקמת דם, והוא נדחף לבצע עסקת סמים.
עומר מאוהב בבתו של מסעדן נוצרי עשיר, אבו אליאס, ומתעלמים מסוגיות מציאותיות אמיתיות שמטרידות את המגזר הערבי על רקע החיים המקבילים של המודרנה מול החיים המשרניים שעליהם גדלו, כגון רצח על כבוד המשפחה. 
מעבר לכך ישנם קווי עלילה מקבילים נוספים שגיבוריהם הם מאלֶכּ, נער פלסטיני תושב השטחים, שעובד במסעדתו של אבו אליאס, ונזקק לסכום כסף גדול לצורכי טיפול באמו החולה.
דנדו, קצין משטרה יהודי הנאבק בפשיעה ביפו, ובמקביל מתמודד עם היעלמותו של אחיו החייל.
ובינג', טבח במסעדה שאני כבר לא אגיע אליה לעולם - בחוף עליה...המבקש לעזוב את השכונה ולעבור לנווה צדק עם חברתו היהודייה, (עוד מוקש שמוצג בצורה מעוותת - ודווקא פה הייתי מצפה מהבמאים לטפל בסוגיה הקשה הזו בצורה מעמיקה יותר) אך מסתבך גם הוא בפרשות סמים ורצח.
(בינג'- בגילומו של הבמאי סכנדר קובטי עצמו).
על פניו נראה רק שהבאים החליטו ליצור סרט שיסדר להם קצת הכרה מקצועית על רקעהסכסוך הערבי יהודי וקצת חירמונים עם יהודיה יפה - (קובטי)

העלילה דורשת התייחסות ברורה- מה שלא קרה אצל שאר המבקרים.
אין פה בעצם שום עלילה, עלילת הסרט מתרחשת בשכונה היפואית עג'מי, ומתארת כביכול אירועים שקרו במציאות.
אני לא מבין מה יכול לעניין בהצגת דברים שקורים כל היום בווליומים משתנים בעג'מי? ובכלל ביפו?

בכלל הסרט צפוי מראש ואין בו שום חידוש או הפתעה.
ההפתעה היחידה שיש בסרט היא העובדה שבבת אחת לגלים בפני הציבור היהודי העובדה שביפו גרה קהילה שלמה של אנשים שכל מה שהם רוצים לעשות זה לדפוק את המדינה.
לנצל אותה, ולהשתמט מכל מה שאפשר.
מי שלא מכיר את הקהילה המוסלמית ביפו יכול לחשוב שכולם שם זה אבולעפיה, ומסעדות דגים ולא היא.
הקהילה המוסלמית ביפו - שבאופן מצמרר הראתה את הדינמיקה שבה- גימי טורק מתראיין מיד בטלויזיה ומבקש לא לקבוע שמדובר בדקירה למוות שליהודי על ידי צעירים ערבים מוסלמים- ו"לא לקפוץ למסקנות מוטעות מיד" או לא להאשים ציבור שלם...
הבעיה היא שזו חשיבותו היחידה של הסרט.
הוא מציג לעיניים ישראליות יהודיות את היבלית שגדלה במדינת ישראל, במרכז טבורה, ושכדאי מאוד שהרשויות המוסמכות יחלו לתת את הדעת עליו.
לא יתכן שכל מה שיש ביפו זה חבורות צעירים שכשמעירים להם על מפגע שהם יצרו - ישיבו בדקירות.
והגיע הזמן לעשות מעשה בעניין הזה ולדוגמה ניתן לייצר פתרונות שכבר נוסו בהצלחה - לדוגמה- גירוש של משפחות פשע (ראו מקרה משפחת קראג'ה מג'ועריש).

לעניין הסרט עצמו- בזבוז זמן משווע.
חשוב להזכיר את ההתנהלות של הבמאי סקנדר קובטי לאחר שקיבל את תמיכת קרן הקןלנוע הישראלי- וההתנערות שלו ממדינת ישראל.
זו בדיוק ההתנהלות הבעייתית שהסרט מציג בצורה הטובה ביותר - ניצול מבחיל של מקורות המדינה ולאחר שהמקורות נוצלו- בעיטה בדלי שממנו שתו.

לסיכום - סרט רע וגרוע שלטעמי מי ששלח אותו לאוסקר (או לכל מקום אחר)- צריך להתפטר.
ומי מקרן הקולנוע הישראלי שתמך בו וביוצרים שלו- צריך להחזיר את הכסף.

אין תגובות:

פרסום תגובה